Aalborg har fået sig et nyt musikselskab, og det er ikke noget, man ser hver dag. Faktisk er det meget begrænset, hvad der findes af reelle, aktive musikselskaber i hele Nordjylland. Derfor er det også gode nyheder, når nogen tør kaste sig ud i sådan en bedrift. Trods deres korte tid på banen, har de allerede har fået god vind i sejlene. Vi har taget en snak med Gregers Mogstad & Jesper Sidelmann, mændene bag Sound Seduction.
Kan du (Gregers) fortælle lidt om baggrunden for, at I startede Sound Seduction Records op?
Jeg selv og min labelpartner, Jesper Sidelmann har arbejdet sammen som artister og produktions-makkere i 4 år. I vinters da vi kom retur fra min Sydkorea-tour med mit artistprojekt Gregers, havde der samlet sig rigtigt meget arbejde. Både sange til os selv og også i samarbejde med andre artister, producere og sangskrivere. Vi har de sidste mange år fået skabt et solidt fundament indenfor både radio-plugging, playliste-submission og kuratering, management og booking, sociale medier og et bredt netværk indenfor både kommercielt - og nichemusik samt i live-regi. Vi kunne se, der var grobund for at udgive og bygge nye artister, udgive kvalitetsmusik, opbygge et playliste-univers, skrive sange/toplines til den kommercielle verden, songwritingcamps osv. Desuden bliver vi klar over, at der stort set ikke er nogen musikselskaber i Jylland, som rent faktisk arbejder både lokalt, nationalt og internationalt. Musikselskaber kommer i et hav af afskygninger, og de fleste folk udenfor branchen er sikkert også i tvivl om, hvordan et musikselskab egentligt ser ud i 2018.
Kan du (Gregers) fortælle lidt om, hvilket slags musikselskab Sound Seduction Records er, og hvad det går ud på?
Et musikselskab anno 2018 er dét, som i gamle dage hed et pladeselskab. I dag kræver det lige så meget viden ift. den digitale verden og dens virkemidler, som et kendskab til selve musikdelen. Sociale medier, streamingplatforme og deres algoritmer, virkemidler på internettet, alt det grafiske, video og billeder + redigering heraf, kontrakter og juridiske forhold, ophavsret (Koda/publishing), masterrettigheder, synkronisering til reklamer og film, neighboring rights (Gramex), endorsement-aftaler, live booking, management og så det vigtigste: at være kreativ og skabe god musik. Den sidste del kan hurtigt blive glemt i dag, når man skal være bevidst på og have sit fokus så mange forskellige steder. Det er derfor også en god idé som artist at koble sig på et selskab, som kan varetage nogen af alle disse opgaver, og rent faktisk omsætte din musik til noget man kan tjene penge på. Vi er på Sound Seduction independent og kan gøre, hvad vi vil rent kunstnerisk og musikalsk. Vi har dog et fokus på Kommerciel Pop, Soul, Funk, House, Chillout, Jazz og RnB. Vi åbner også op for en mere elektronisk del ift. de playlister vi skaber, med en fod indenfor særligt Deep house-genren.
Kan du (Jesper) fortælle lidt om det Sound Seduction Records har arbejdet med indtil videre?
Først og fremmest har Sound Seduction i lang tid været arnestedet for at udvikle Gregers-actet, foruden nogle små sideprojekter. Da vi så åbnede op for andre artister gik det stærkt. Det viste sig, at der var et stort behov hos artisterne vi snakkede med, for at nogle kunne gøre et eller andet bedre, end de normale udbydere (aggregatorerne), alle pt. kan udgive deres egne udgivelser igennem. Nogen der kunne skubbe dyre produktioner, hjerteblod og mange arbejdstimer ud i den digitale verden, med et større impact og med flere playlistemuligheder, end den gængse selv-udgivelse. I kraft af vores distributions - og licensaftaler kunne vi tilbyde at langt mere attraktivt alternativ. En udgivelse udgivet af en lokal independent, men distribueret af en major (Sony Music) samt licenser i territorier, med langt bedre aftaler, end aggregatorerne. Derudover signer vi ikke artister. Vi signer deres musik. Dvs. vi ejer ikke “nogen” men går istedet ind som partnere på deres singler/ep’er, i modsætning til andre selskaber.
Pt. arbejder vi med bla. Gregers, Ida Nielsen (tidl. bassist for Prince), Zac Williams (multi-instrumentalist og producer), Mina Jung (dansk/koreansk popartist som er singleaktuel og bla. feature på det koreanske landsholds fodboldsang til FIFA World Cup i år), Christine Aggerholm (lokalt supertalent som pt. er radioaktuel samt charted på Spotify Viral top-50) samt et team af sangskrivere og producere.
Derudover er vi gået i gang med noget helt nyt og spændende, nemlig at tilbyde virksomheder og brands, at lave skræddersyede playlister til deres daglige musikforbrug og platforme. Ved at kombinere en branding af virksomheden på streamingtjenesterne med den rette musik, samt implementere de lokale stjernefrø på listerne, skabes der en effektiv opmærksomhed på både virksomheden og den lokale artist. Det er et koncept vi allerede nu tilbyder virksomhederne.
Er Sound Seduction åben for uopfordrede henvendelser fra interesserede artister?
Ja, som udgangspunkt er vi altid klar på at høre demoer, færdige og halvfærdige singler, EP’er og albums. Man er også velkommen til at henvende sig, hvis man har brug for coaching og retning på sit projekt. Vi arbejder begge som konsulenter indenfor musikbranchen og sparring herom, så man er altid velkommen til at henvende sig uanset.
Hvis nu alt bare falder i hak, hvor drømmer I så om at være om fem år?
Vores ambition er at “merge” artister, selskaber og streamingtjenester endnu bedre end vi gør nu. Kort sagt, at blive bedre til det vi arbejder med til dagligt. Det kortsigtede praktiske mål er, at få en fast location i Aalborg, hvor vi både kan have kontor og studio, det vil være nemmere for alle. Det langsigtede forkromede mål er at blive større og stærkere, så vi kan give vores artister og samarbejdspartnere større kommerciel power, og en endnu bedre service.
E-mail: soundseductionrecords@gmail.com
Jesper Sidelmann - (Fotograf: Jens Ole Amstrup)
Gregers Mogstad - (Fotograf: Thomas Holmstrøm)