Musikbranchen er en stor størrelse bestående af et hav af aktører og funktioner.
Sammen indgår de i et komplekst netværk mellem hinanden.
Her er en liste over hovedparten af typerne:
- Den udøvende musiker
- Den skabende musiker
- Artister
- Managers
- Spillesteder
- Festivaler
- Bookingagenter
- Promotere
- Musikforlag
- Rettighedsvaretagende organisationer
- Gramex
- NCB
- Salg af vinyler og CD'er
- Pladeselskaber/musikselskaber
- Distributionsselskaber
- Streamingtjenester
- Film
- Radio
- TV
- Genre- og fagorganisationer
- Fagforeninger
Dertil er der også de mindre synlige i branchen såsom udlejning af teknisk udstyr, opstilling af scener, teknikere, lyd- og lysfirmaer, tryk af merchandise, vinyler, CD'er osv., salg af musikinstrumenter og mange andre.
Musikselskaber/ pladeselskaber/ labels
Det der engang kaldtes pladeselskaber kaldes nu ofte også for musikselskaber i stedet. Deres rolle har ændret sig en hel del, og det samme har deres magt og betydning for musikeren.
Mange bands ender med at lave deres eget pladeselskab i stedet for at jagte en recorddeal ude i byen. Der er både fordele og ulemper ved begge dele. Om dit band skal gøre det ene eller det andet, kommer an på hvad I vil med det hele. Men det ligger helt fast, at en pladekontrakt ikke løser alle ens sorger og problemer. Det er derfor uklogt at have det som endemål.
Der er flere, der har forsøgt at lave oversigter over samtlige danske musikselskaber. Her er links til et par af dem. Med lidt held kan de give dig et overblik.